"Tarvisko joku uudet ja hyvät Eibachin etuiskarit 300C:hen, Magnumiin tai Chargeriin? Nämä on siis myös madalluskäyttöön sopivat. Jäi itselle hyllyyn uutena kun autokin tuli keväällä myytyä: Eibach Pro-Damper 2873 - Kaasuiskunvaimennin - Autotarvikkeet ja autonlisävarusteet - Nettivaraosa"
Käyvätkö nämä myös autoon, jossa ei ole madallusta?
Paljonko maksavat?
Tuon ikäisissä saattaa olla myös valolaitteen ballast tiensä lopussa.
Itsellä loppui välke, kun vaihdoin valoumpion alta löytyvät ballastit.
Niiden elinkaari on vaan noin 2500 tuntia, joten kannattaa harkita päiväajovalojen asentamista.
Säästää siten kesällä ja valoisalla kalliiden HID:ien ( ja sitä myötä ballastien ) käyttötunneista...
eBaystä voit vilkuilla tuolla hakusanalla;
HID Headlight Ballast LAD5G Valeo Velarc 35W D1S D1R D2S D2R 35W 12 PIN
Hyvin mahdollista, että joutuu vaihtaan myös ballastit. Omassa autossa kuitenkin korjaantui satunnainen välke pari vuotta sitten pelkillä polttimoiden vaihdolla ja on toiminut siitä asti ilman välkkymistä.
Omassa alkoi myös xenonit välkkymään pari vuotta sitten. Jos vaan toinen välkkyy, kannattaa ihan ensiksi kokeilla vaihtaa ne lamput puolelta toiselle ja tarkistaa siirtyykö välkkyminen mukana. Aikanaan ensimmäisen välkynnän myötä hankin halvat kiinalaiset xenon-lamput ja välkyntä loppui. Ongelma palasi noin vuodessa ja päädyin siinä vaiheessa vaihtamaan Osramin lamput ja vilkkuminen loppui kuin seinään.
En ole ihan vakuuttunut, onko ballasteilla "käyttötunteja". Kyse on kuitenkin elektroniikasta. Toki nekin ikääntyvät ja jossain vaiheessa tulevat tiensä päähän, mutta itse pyrkisin selvittämään ensin ratkeaako ongelma pelkkien lamppujen vaihdolla. Lisäksi lamppujen sävy muuttuu ikääntyessään ja ne alkavat mennä violeteiksi ja myös niiden valoteho vähenee ja lammpujen vaihto ilman isompia ongelmiakin on silloin tällöin ihan perusteltua. Ballasteissa kai lähinnä on ongelmana niiden sisään pääsevä kosteus. Vesi ja sähkö tunnetusti on huono yhdistelmä.
Itse myös asensin keulaan Hellan päivävalot xenoneja säästämään. Kaivoin myös valokytkimestä automaattiasennot esiin ja olen ollut tyytyväinen valojen toimintaan. Noi xenon-kilkkeet on sen verran tyyriitä, että ei niitä jatkuvasti huvita uusia.
En ole ihan vakuuttunut, onko ballasteilla "käyttötunteja". Kyse on kuitenkin elektroniikasta. Toki nekin ikääntyvät ja jossain vaiheessa tulevat tiensä päähän, mutta itse pyrkisin selvittämään ensin ratkeaako ongelma pelkkien lamppujen vaihdolla. Lisäksi lamppujen sävy muuttuu ikääntyessään ja ne alkavat mennä violeteiksi ja myös niiden valoteho vähenee ja lammpujen vaihto ilman isompia ongelmiakin on silloin tällöin ihan perusteltua. Ballasteissa kai lähinnä on ongelmana niiden sisään pääsevä kosteus. Vesi ja sähkö tunnetusti on huono yhdistelmä.QUOTE]
Löytyykö tästä ihan jotain speksejä jostain? Ittellä auto täytti just kahdeksan vuotta, kolmas setti lamppuja menossa ja ballastit on alkuperäiset. Jos lamppujen käyttöikä on about 2000 h, on toi 2500 tuntia ballastien osalta paukkunu jo aikapäiviä. Ehkä mulla on vaan käyny hyvä säkä.
Vanhassa ballastissa maininta 2400h ja uudemmassa Valeossa 2000h, voi tarkoittaa jotakin muutakin kuin arvioitua käyttöikää.
Jos ajat keskinopeudella 40km/h ja 2400 tuntia tekee se 96000 km, mikä on loogisestikin ajatellen tuollaisen osan käyttöikä.
Itsellä valojen vilkkuminen loppui ballastin vaihdolla noin 90000 km kohdalla.
Omassa autossa valokytkimessä "A"-asento, jolloin päiväajovalojen kytkentä oli helppoa. Niiden hinta oli alle satkun, kun yhden SRT8:iin tarkoitetun ballastin hinta eBayssä noin 300€ ilman postituskuluja ( SRT:n ballasti onkin sitten markkinoiden arvoikkaimmasta päästä, samaa käyttää mm. isommat Audit ). Kesä-autona kun pidän, ei valot pala enää kuin kesäyöllä, joten seuraava ballastin vaihto tehdään vuonna 2035
Moro!
tuore 300 omistaja ilmoittautuu. Perjantaina tuli haettua 3.5 koneella oleva yksilö kotio. Auto tieten kaikin puolin hyvässä kunnossa ja tuli pyyhkästyä sellanen 500km testilenkki kun sen verran kaukana oli kotoo. Ainoa "vika" mitä on niin kuskin peilin tummennus on sökönä. Peili on tummentunut puoliväliin eikä siis siitä muutu. Onko tähän mitään lääkettä vai vain peilin vaihto avuksi?
Onko kukaan päivittänyt jarruja parempiin? Onko suosituksia yms? Jonkun aikaa tuolla Hemi-versiolla ajelleena tuntuu olevan ensimmäinen paranneltava asia nuo jarrut ja mielellään kuulisi kokemuksia jos joku on jo parempaa jarruosaa hankkinut.
Vaihda EBC jarrulevyt ja EBC Redstuff jarrupalat.
Eteen/taakse vielä uritetut levyt, niin ulkonäkökin muuttuu asialliseen suuntaan;-)
Löytyy esim. US-Partsin kautta:
US-Parts
Moi. Tässä taas uusi jäsen. 300c crd touring ollut vajaat pari vuotta. Foorumia olen kyllä lueskellut aina silloin tällöin, mutta nyt piti rekisteröityä, jotta saa kysyä kokemuksia/ehdotuksia.
Ongelmana siis kylmäkäynnistyksen jälkeen kierrosten heijaaminen muutaman minuutin. Tasaisella kaasulla saattaa kierrokset heijata plusmiinus 150rpm normaaliin verraten. Samaten vaihteisto vaihtaa tällöin melko ronkelisti. Kun kone lämpenee, niin sekä käynti että vaihtaminen normalisoituu. Itse olen melko ummikko autojen kanssa ja pohdin että onko yksi ja sama asia mikä aiheuttaa tilanteen vai useampi. Suurin pelko noissa kierrosten heijaamisissa on tietenkin mahdollinen jakoketjuremppa. Vaihtamisesta mietin, että helpottaako öljynvaihto asiaa vai voiko kyse olla kytkimestä tai jotain ihan muuta. Kiitokset jos jollakulla on asiasta kokemusta ja/tai osaa asiaan perehtyä.
Autolla on ajettu nyt reilu 190k ja huollot on teetetty pääsääntöisesti 15k välein.
En oo noihin dieseleihin perehtynyt juurikaan, mutta jos kierrosten heijaamista ei kestä ku muutaman minuutin startin jälkeen, enpä olis kauheen huolissani. Joka tapauksessa niitä mahdollisia syitä on lukemattomia ja voi olla vaikee paikantaa jos vikavaloja ei pala.
Tosta vaihteiston toiminnasta tiedän aika paljon enemmän. Autosihan lienee viisiportaisella automaatilla varustettu ja siinä on ihan normaalia, ettei se kylmänä vaihda yhtä nätisti kuin normilämmöissä. Pätee oikeastaan kaikkiin automaatteihin. Automaatissa vaihdot tapahtuu hydraulisesti kytkinpakkoja käyttämällä ja hydraulinesteenä toimii vaihteistoöljy. Kun se on kylmänä kankeaa, ei se tietenkään toimi kuten lämpimänä ja notkeana, joten vaihdotkin on huonompia. Omassa bensakoneisessa samainen vaihteisto potkii kylmänä joskus kovaakin, mutta vaihdot paranevat muutaman minuutin ajon jälkeen.
Perinteistä kytkintähän automaateissa ei ole ollenkaan, vaan sen tilalla on turbiini, suomeksi joku on keksinyt sanahirviön momentinmuunnin, joka mahdollistaa paikallaan seisomisen ja näin korvaa perinteisen kytkimen.
Toki, jos vaihteisto öljyt ovat kovin vanhat, niiden vaihto saattaa olla hyväksi, öljy kun on todella keskeisessä roolissa vaihteiston toiminnassa. Öljystä kiertää kovasti juttuja, että vaan Chryslerin omaa öljyä saa käyttää. Muidenkin valmistajien öljyä voi käyttää, kunhan öljy täyttää Chryslerin ATF +4-luokituksen. Itte oon vuosia käyttäny Mag1-merkkistä ATF+4-öljyä useammassa Chryslerissä ilman minkäänlaisia ongelmia.
En oo noihin dieseleihin perehtynyt juurikaan, mutta jos kierrosten heijaamista ei kestä ku muutaman minuutin startin jälkeen, enpä olis kauheen huolissani. Joka tapauksessa niitä mahdollisia syitä on lukemattomia ja voi olla vaikee paikantaa jos vikavaloja ei pala.
Kyllä kyllä. Sen muutaman minuutin tosiaan ja loppuu kun moottori pääsee lähelle normaalia käyntilämpötilaa. Mikään ei pala eikä huolloissa ole satunnaisotannalla löytynyt mitään. Ja autokeskukseen ei ole varaa viedä tutkituttavaksi, niiden hinnoilla ollaan konkursissa nopeaan. Eli jatketaan ajoa ja webasto tulille vaan niin päästään nopeammin normaaliin ajoon.
Vaihteiston suhteen olet varmaan oikeassa. Ehkä tässä on itse kuunnellut autoa turhan herkällä korvalla taas syksyn tullen. Ja se vaihtamisen kovakouraisuus on ehkä enemmän tuntunut nyt kun sen on yhdistäny mielessään tuohon epätasaiseen kylmäkäyntiin.
Onko kukaan kärsinyt vinkuvista tarvikepaloista? Vaihdatin jokunen aika sitten eteen merkkipalat ja toisessa yhteydessä taakse tarvikepalat. Nyt takana vinkuu. Eli onko kokemuksia ns. paremmista tarvikepaloista kuten Brembo? Esiintyikö vinkumista niilläkin?
Noniin, tämä liittyy joukkoon ja heti avunpyynnön muodossa.
Tuli hommattua 300c touring, Hemi-koneella. Vuosimalli on 2006.
Nyt tänä aamuna radio ei pysynyt päällä ja 5km ajomatkan aikana tapahtui ainakin seuraavat;
- radio tosiaan pätki virta pois ja päälle
- peruutustutkassa kaikki valot päällä, piippi päällä ja taulussa luki service park assistant
- abs merkkivalo paloi välillä
- airbag merkkivalo paloi välillä
- esp merkkivalo paloi satunnaisesti
- vilkku ei toiminut kuin satunnaisesti
Näiden lisäksi etulasin pissapoika ei toimi. Menossa torstaina selvitykseen sen osalta.
Mikähän homma?
Auton ostosta on nyt vajaa 2 viikkoa ja myytiin ihan vimpan päälle virheettömänä. Myös takaluukun jouset jouduin tilaamaan, kun olivat aivan finaalissa.
- Pissapojan moottori ja sulakkeet jne toimivat kyllä, vika ilmeisesti viiksessä. Tilattiin uusi ja odotetaan nyt sitä.
- Vikakoodi CAN 2, mitähän tarkoittaa? voiko tuo viallinen viiksi aiheuttaa tämän vai onkohan takana jotain muuta? Voiko tuo viiksi samalla aiheuttaa noita merkkivalojen sekoiluja jne?
- Vikakoodi "ajovalojen etäisyyden tunnistin" tms. Mikä tämä on?
Terve
Minäkin hankin pari kuukautta sitten 2006 farmarin, pienimmällä koneella tosin.
On ollut kyllä mukava hankinta. Harmillinen puute on tuo vaihteiston pakkokakkosen puute. Sitä välillä tarvitsisi.
Onko foorumilla syvällisempää tietoa vaihteiston sielunelämästä?
Tässä on tuo Chryslerin oma 42RLE laatikko ja siinä on ikävänä ominaisuutena 2->3 vaihto, joka satunnaisesti rytkäisee aika pahasti. Ikään kuin jarruttaisi ja olisi kaksi vaihdetta päälekkäin hetken aikaa.
Katsoin laatikon ohjekirjasta, että 2->3 vaihdossa 2/4-pakka irrottaa ja overdrive-pakka kytkee. Voisiko olla niin, että tuo 2/4-pakan venttiili jumittaa hieman. Vika nimittäin ilmenee ihan satunnaisesti olosuhteista (lämpötila, nopeus, kaasun asento jne.) riippumatta.
Myyjäliikkekin tarkasti laatikon, mutta ei ne mitään löytäneet. Pitänee kohta olla uudesta yhteydessä. Olivat vaihtaneet öljyt ennen myyntiä, joten eihän sitä tiedä vaikka olisivat väärät öljyt laittaneet.
Onko näissä jotain vaihteiston tyyppivikoja, josta tämä saattaisi johtua?
Muita vaihtoehtoja, kuin tuo venttiilin jumitus?
Vaihda EBC jarrulevyt ja EBC Redstuff jarrupalat.
Eteen/taakse vielä uritetut levyt, niin ulkonäkökin muuttuu asialliseen suuntaan;-)
Löytyy esim. US-Partsin kautta: US-Parts
Tulipa nyt kolinaa taakse. Normaalissa ajossa ei kuulu juurikaan, mutta kun ajan hiljaa monttuisella pikkutiellä, niin kolkutus on kuuluva ja jatkuva, lähinnä oikealta takaa. Mitä ovat kokeneemmat tuolta vaihtaneet, kun pajalla ei löydy väljää mistään?
Moi
Jos se on ääneltään enemmän "räminää", niin ota takapyörät pois ja tarkasta levyjarrujen korinpuolella olevat suojapellit. Jostain kumman syystä saattavat irrota ruuvikiinnityksistään ja alkavat rämistä. Pohtivat huollossa, että peltiin ( ja jarrulevyn ) väliin jää talvella lunta, joka kostuu levyjen lämmöstä ja jäätyessään uudelleen korkkaa pikkuhiljaa pellin irti. Tämä siis entisessä CRD:ssä.
Kertokaapa viisaammat, että miten on onnistuttu tekemään laite, jossa ei ole ainuttakaan liikkuvaa tai palavaa osaa, ja kuitenkin sen käyttöikä on määritelty rajalliseksi (mainittu ~2000 tuntia). Mun kalloon ei vaan meinaa upota että miten tuommoinen voi mennä rikki. Hehkulamput ja niksnaks-kytkimet ymmärrän toki.
Sitten se toinen kysymys. Mitenkäs sen päivävalotoiminnon koodauksen kanssa, onko joku varsinais-suomen seudulta niitä teettänyt (missä) ja mitä lienee maksanut? Itsellä on kyllä softa jolla pääsen lähes mihin vaan autossa kiinni (kuten ajovalovikoihin ja vaihdelaatikon koodeihin), mutta noita omituisuuksia en ole valikoista vielä löytänyt.
Kertokaapa viisaammat, että miten on onnistuttu tekemään laite, jossa ei ole ainuttakaan liikkuvaa tai palavaa osaa, ja kuitenkin sen käyttöikä on määritelty rajalliseksi (mainittu ~2000 tuntia). Mun kalloon ei vaan meinaa upota että miten tuommoinen voi mennä rikki. Hehkulamput ja niksnaks-kytkimet ymmärrän toki.
Ballastin tehtävä on luoda hetkellinen, jopa tuhansien volttien AC-virtapiikki, jotta HID-valojen kaasu ionisoituu.
Valon ylläpitäminen tämän jälkeen vaatiikin sitten enää paljon pienempää virtamäärää.
Ballastin hajoava osa on ilmeisesti tuon virtapiikin aiheuttamiseen liittyvä komponentti, jonka vaihtamiseen löytyy mm. Youtubesta kätevä video. Tarvittavat komponentit löytyy netin kautta Kiinan ihmemaasta. Hinta murto-osan ballastin hinnasta...
Linkki videoon. OEM HID Valeo LAD5G Ballast Repair
Sitten se toinen kysymys. Mitenkäs sen päivävalotoiminnon koodauksen kanssa...[/QUOTE]
Tätmän forumin sivuilta luettuna maahantuojan starsensellä pääsee valikkoon ja maksua peritty 10-40 euroa...
Ksenon asiaan liittyen ostramilla on joissain polttimoissa 4 vuoden takuu..tosin pitää ajaa aika paljon vuodessa että saa määritellyn 2000h ajettua takuuaikana.
Mulla ois sellanen käsitys, että se sytytyspiikki itseasiassa tehdään polttimossa. 30kV on se sytytysjännite ja d1s-polttimossa se sytytin on siinä polttimon metallilaatikossa. Ballastissa on sitten varmaankin ohjaus sille. Myös ne automaattiset korkeudensäädöt on integroitu ballastiin. Ballasti myös tuottaa polttimoiden tarvitseman noin 85 voltin käyttöjännitteen.
Ittellä on 2007-mallin auto ja ballastit on alkuperäiset. Oon täsmälleen samaa mieltä siinä, että noi ballastien käyttötunnit on hölynpölyä. Se on ballastissa mainittu ja saattanu toki olla joku suunnittelun lähtökohta jonka mukaan komponentit on mitoitettu, mutta ittellä tunnit on paukkunu jo aika päiviä sitten. Lamput alkoi räpsimään, mutta välkkyminen poistui uusilla polttimoilla. Ja xenon-lamppuhan ei itsessään oo ikuinen, se ikääntyy ja heikkenee kuten mikä tahansa muukin polttimo.
Ballastien suurin hajoamisen syy lienee niiden koteloiden sisään pääsevä vesi ja kosteus. Ne kun eivät ole vesitiiviitä.
Mulla ois sellanen käsitys, että se sytytyspiikki itseasiassa tehdään polttimossa. 30kV on se sytytysjännite ja d1s-polttimossa se sytytin on siinä polttimon metallilaatikossa. Ballastissa on sitten varmaankin ohjaus sille. Myös ne automaattiset korkeudensäädöt on integroitu ballastiin. Ballasti myös tuottaa polttimoiden tarvitseman noin 85 voltin käyttöjännitteen.
Moi
Tietokirjallisuuden mukaan ballastin tehtävä on luoda tuhansien volttien "alkusysäys", jotta Xenonit saadaan syttymään. Tämän jälkeen sen tehtävänä on toimia jännitteensäätäjänä pienemmälle, ylläpitävälle jännitteelle. Jos HID-polttimolla ei olisi säädintä, karkaisi virran/jännitteen imu "käsistä" tuhoten polttimon ylikuumenemisen takia.
Kaiken kaikkiaan on sama, miten noi toimii kunhan toimii. Huonolaatuiset komponentit on tässäkin se heikoin lenkki. Samaa mieltä siitä, että eBayn halpiskiinalaiset HID:it alkaa tod. näk. välkkyyn nopeesti ja alkuperäispolttimo antaa tasalaatuisen ja kestävän valon. Itsellä välkkyminen loppui kuitenkin vasta ballastin vaihdolla.
Avasin itse vanhan ballastin ja se ei tosiaan ole rakennettu vedenpitäväksi, mikä varmaan voi lyhentää huonolla tsägällä elinkaarta...